Marc Márquez direkt idézte elő a rajt előtti káoszt, amely úgy is bejött neki, hogy valójában tévedett

Marc Márquez és Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatmenedzsere is arról számolt be, hogy szándékosan idézték elő az Amerikai Nagydíj kezdése előtti káoszt, és bár a spanyol versenyző a rajtprocedúra megszakítására játszott, a büntetésre is fel volt készülve. Végül bizonyos szempontból rosszul számolt, mégis igaza lett, a Trackhouse-t irányító Davide Brivio viszont kifakadt a versenyirányítás döntése miatt.

Szürreális jeleneteknek lehettek szemtanúi a nézők az Amerikai Nagydíj királykategóriás főfutamának tervezett rajtja előtt. Szokás szerint elindult a főcím, ám a rendező ezt megszakította, ugyanis arra lett figyelmes, hogy több pilóta is elkezdett rohanni, és a rajtrácsot elhagyva beszaladt a bokszutcába. A versenyirányítás a káosz láttán megszakította a rajtprocedúrát, és elhalasztotta a kezdést.

Kivezető körön bukó Quartararo, futóverseny a rajtrácson – káosz a MotoGP rajtprocedúráján (videó)

Az a közvetítésből is egyértelműnek tűnt, hogy az egész folyamatot az élről induló Marc Márquez indította el, ahogyan az is, hogy mindezt azért, mert az esőgumik helyett száraz pályás abroncsokon szeretett volna versenyezni. Azt viszont nem lehetett tudni, hogy ez mennyire volt előre eltervezett a részéről. A viadal után viszont kiderült, hogy nagyon is.

Marc Márquez az élről bukott, Bagnaia idei első győzelmét aratta a fejetlenül induló austini főfutamon

„Egyértelmű volt a stratégia – nyilatkozta a TNT Sportsnak. – Megkérdeztem [Marco] Rigamontit, a versenymérnökömet, hogy készen áll-e a száraz pályás motorom. Azt mondta, hogy igen, én pedig kijelentettem, hogy »rendben, lehet, hogy lemegyek a rajtrácsról«. Tudtam, hogy ha ezt megteszem, a legtöbben követni fognak, és elhalasztják a rajtot. A Michelin srácától megtudtam, hogy három-négy versenyző már akkor slickeken volt, láttam, hogy az esős pályára alapozó stratégiánk nem lesz jó, és kikényszerítettem ezt a helyzetet.”

A nyolcszoros világbajnok arra a szabályra alapozott, amelyet a 2018-as Argentin Nagydíj után vezettek be, amikor hasonló jelenetek játszódtak le. Ennek értelmében a versenyigazgatónak kötelessége megszakítani a rajtprocedúrát, amennyiben tíznél többen elhagyják a rajtrácsot. Márquez azzal is tisztában volt, hogy ha az előkészületek annak rendje és módja szerint folytatódnak, akkor büntetést kap, mondván, túl későn ment le a rajtrácsról, de még ezt is jobbnak tartotta, mint hogy az esőgumikon rajtoljon el, majd egy kör után motort cseréljen.

„Felkészültem rá, hogy utolsóként induljak – jelentette ki. – Vállaltam a kockázatot, de fontos, hogy egy versenyző jól ismerje a szabályokat, és én ezt nagyon jól tudtam. Tisztában voltam vele, hogy sokkal több időt veszítek a motorcserével, mint ha utolsóként indulok. Elfogadtam, hogy ha nem követnek elegen, akkor utolsóként rajtolok.”

Az első helyről eleső Marc Márquez elárulta, miért hibázott, és óva intett a szélsőséges ítélkezéstől

Mindezt persze úgy tette meg, hogy előtte egyeztetett saját csapatával. A gyári Ducatinál szintén úgy gondolkodtak, hogy, ha már elsőre elrontották a gumiválasztást, akkor jobb, ha az utolsó utáni pillanatban korrigálnak, és esetleg a rajtrács végére száműzik őket, int ha a futam közben teszik meg ugyanezt, hiszen a pálya addigra már felszáradt.

„Úgy döntöttünk, hogy slickeken megyünk, de nem volt idő a rajtrácson elvégezni a kerékcserét – jelentette ki Davide Tardozzi, az istálló csapatmenedzsere. – Úgy határoztunk, hogy egészen az utolsó pillanatig kivárunk, majd berohanunk, és az utolsó helyről indulunk. Tisztában voltunk vele, hogy a slick lesz a jó abroncs, ezért vártunk ki az utolsó pillanatig, de mindenki követett minket.”

Az olasz szakember hozzátette, az áthajtásos büntetés is gyorsabb lett volna a verseny közbeni motorcserénél. Azt is megemlítette, hogy mindezt az utolsó három-négy percben beszélték meg a pilótáikkal. Francesco Bagnaiát tehát nem érte teljesen váratlanul Márquez akciója, így az sem véletlen, hogy ő is azonnal a bokszba rohant.

„Azért követtem őt, mert ugyanúgy gondolkoztam – árulta el. – Közel voltunk ahhoz, hogy vizes gumikon rajtoljunk el szárazon. Amint megláttam, hogy a pálya teljesen száraz, azt mondtam magamban, hogy »mennem kell«. Aztán vártam, de gondoltam rá. Amikor megláttam [Márquezt], csak követtem őt. Az ilyen helyzet nagyon trükkös, úgyhogy csak igyekeztem lemásolni, és ez volt a jobb megoldás, mert különben túl sok időt vesztettem volna slick abroncsokon lévőkhöz képest.”

Bagnaiának „nem maradt hangja”, Álex Márquez kaszinóban érezte magát, Di Giannantonio sört kért

Persze nyilvánvaló, hogy ebben a pillanatban még ő is csak reménykedhetett abban, hogy megszakítják a rajtprocedúrát, és nem kerülnek nehéz helyzetbe. Ahogyan az első sor harmadik pozíciójából induló Álex Márquez is pórul járhatott volna, már csak azért is, mert neki először a száraz pályás abroncsokat tették fel.

„A rajtrácson nagyon »kaszinóztam« – idézte fel azokat a pillanatokat. – Nagyon meg voltam győződve róla, hogy a slick [a jó választás], de később, tíz perccel [a rajt tervezett időpontja előtt] mondták, hogy mindenki esőgumin van, és úgy döntöttem, hogy én is visszaváltok. Úgy voltam vele, hogy kellene mennem egy kört, majd átülnöm a slick gumis motorra, és visszatérni. Sokat tanultam ebből a szituációból. Magabiztosabbnak kell lennünk. Az volt a helyes, amit először éreztünk, vagyis jobban kell hallgatnunk az ösztöneinkre.”

Marc Márqueznek úgy lett igaza, hogy nem volt igaza

Lehetne mondani tehát, hogy Marc Márquez mind a szabályokat, mind az ellenfeleket kiválóan ismerte. Csakhogy ez utóbbi nem teljesen igaz, a The-Race.com-nál ugyanis összeszámolták, hogy összesen tízen hagyták el a rajtrácsot: az első négy sorból Luca Marinit és Fabio Quartararót leszámítva mindenki, a tizenharmadik helytől kezdve viszont senki. Vagyis a fent említett szabály valójában nem lépett életbe. Hogy akkor miért szakították meg mégis a rajtprocedúrát, arra a versenyigazgató, Mike Webb adott magyarázatot.

„Biztonsági okokból döntöttünk a rajt elhalasztása és egy gyors rajtprocedúra mellett – olvasható a közleményben. – Figyelembe véve, hogy hány pilóta, motor és csapattag volt a rajtrácson, illetve a bokszutca területén, lehetelten volt elkezdeni a felvezető kört. Az új rajt volt a legbiztonságosabb reakció a nagydíj kezdetén kialakult példátlan körülményekre. A csapatokkal közösen ki fogjuk elemezni a helyzetet, és felülvizsgáljuk a szabályzatot.”

A versenyirányításnak tehát nem lett volna kötelessége megállítani a folyamatot. Amennyiben másképp döntenek, azzal hárman nagyon jól jártak volna, és óriási lehetőséget kaptak volna. Brad Binderről, Enea Bastianiniről és Ai Oguráról van szó, akik slickekkel rajtoltak volna el. Nem véletlen, hogy utóbbi istállójának, a Trackhouse-nak a csapatmenedzsere nagyon kifakadt.

Looking back at this moment 👀 @marcmarquez93 wasn't sat on the bike and decided to bolt back to the pits #AmericasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/1SxFj03R5u

— MotoGP™🏁 (@MotoGP) March 30, 2025

„Rendkívül dühös vagyok, hogy őszinte legyek, mert nem így kell kezelni egy rajtprocedúrát – mérgelődött Davide Brivio a TNT Sports közvetítésében, még a tényleges rajt előtt. – Mi kockáztattunk, a jó döntést hoztuk meg, és amikor eljön a rajt ideje, leállítják az egészet. Akik lementek a rajtrácsról, azok rosszul választottak. Miért nem hagyták, hogy mi, akik jól döntöttünk, elinduljunk? Most minden elveszett. Vállaltuk a rizikót, és jól tettük, most pedig minden… eh…”

Az ilyen módon pórul járt trió tagjaival mások is együttéreztek. Többek között Pedro Acosta is, aki előzetesen közölte versenymérnökével, hogy azt fogja tenni, amit az idősebbik Márquez csinál, ettől függetlenül bele tudta képzelni magát a két márkatárs helyzetébe. „Tény, hogy nem szép dolog, mert elb*sztuk Brad és Enea futamát, akik a slickekre fogadtak” – fogalmazott. Csapattársa viszont nem kesergett azon, ami nem rajta múlt.

„Sajnos nem én döntök, szóval csak az időmet vesztegetném azzal, hogy emiatt idegeskedem, nem igaz? – mondta Binder. – Nyilvánvalóan nem voltam túl lelkes a döntés miatt, miszerint mindenkit visszarendeltek. A csapatom sem volt az. Végül is ez van, előfordul az ilyesmi. Valószínűleg jó döntést hoztak, végső soron mindenki számára biztonságosabb volt.”

Az eset kapcsán azon versenyzők egyike is megszólalt, akik annak ellenére nem mentek le a rajtrácsról, hogy motorjaikon esőgumik voltak. Quartararo saját bevallása szerint nem nagyon tudta, hogy mi és miért történik körülötte, és az előírásokkal sem volt annyira tisztában, mint Marc Márquez. Ezért ő inkább csak kivárt.

„Számomra teljes volt a káosz – kezdte. – Először nem igazán láttam Marcot. Joan [Mirt] láttam. Azt gondoltam, hogy talán elfeledkezett a mellkasvédőről, vagy valami ilyesmi. Aztán láttam, hogy mindenki rohan. Azt sem tudtam, hogy erre van-e lehetőség. Nem tudom, hogy pontosan mi a szabály, de ha késleltetik a rajtot, akkor annak van valami oka. Mindenesetre ültem a motoron és vártam.”

Bagnaia szerint a sprint volt az idei legjobb versenye, Marc Márquez „b*zdmegje” megnevettette