Jövőre bevezethetik a rádiózást a MotoGP-ben, Bagnaia inkább a büntetést választja

Sajtóértesülések szerint a MotoGP jövőre bevezeti a rádiózást, pontosabban annak első fázisát. A rendszert Misanóban tesztelő Fabio Quartararo szerint még van hova fejlődni, ezzel együtt pozitívan áll az újításhoz, ellentétben Francesco Bagnaiával, aki inkább Michael Jordan útjára lépne, mint hogy használja az eszközt.

Évek óta szó van arról, hogy a MotoGP-ben előbb-utóbb be fogják vezetni a rádiózást, ám egyelőre a tesztelésnél nem jutottak előrébb. Azonban könnyen lehet, hogy jövőre valóban bemutatkozik a rendszer, pontosabban annak az első fázisa, ugyanis az Autosport értesülései szerint 2025-től élesben is kipróbálják az egyirányú rádiókommunikációt.

A megbízható szakportál úgy tudja, hogy a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna csütörtökön összehívott egy ülést Misanóban, és tájékoztatta a csapatokat a döntésről, miszerint a versenyirányítás képes lesz kommunikálni a versenyzőkkel. Mindez nyilvánvalóan a biztonság terén lehet fontos újítás, hiszen így még egy módon lehet figyelmeztetni a pilótákat az esetleges veszélyre.

Mindez azonban csak a folyamat első lépése lesz: legkorábban 2026-ban azt is lehetővé tehetik, hogy a versenyzők is tudjanak üzenni a versenyirányításnak. A még távolabbi jövőben pedig létrejöhet az, ami a Forma–1-ben már évtizedek óta létezik: a pilóták és csapataik közötti verbális kommunikáció. Persze ez utóbbi már nem vagy nemcsak a biztonságot szolgálná, hanem a televíziós közvetítések minőségét, élvezhetőségét. Ennek kialakításán egyébként a Dorna és a közvetítő társaságok évek óta dolgoznak.

A rádiózást először 2022-ben tesztelték Jerezben, majd tavaly Valenciában is kipróbálták. Akkor még egy fülhallgatót tettek a sisakba, mostanra viszont változott a szisztéma: az eszközt nem a fülbe, hanem a fülcimpára helyezik, ami kevésbé zavaró a versenyzők számára. Fabio Quartararo korábban és most, Misanóban is kipróbálta a rendszert, és bár vannak fenntartásai, pozitívan áll hozzá az újításhoz.

Hamarosan a MotoGP-versenyeken is lesz rádiózás?

„Sergi [Sendra, a Dorna televíziós közvetítésért felelős vezetője] nagyon jó munkát végez ezen a téren – nyilatkozta. – Hosszú ideje fejleszti, és szerintem ez több okból is nagyszerű ötlet. Még hosszú út áll előttünk, mert a motor zaja miatt továbbra is nehéz jól hallani. A barátom és a versenymérnököm azt mondta nekik, hogy a harmadik szektor gyors részén ne beszéljenek hozzám, de kicsit furcsa emberi beszédet hallani, miközben motorozom, és nem kapok levegőt. A hangerőn is dolgoznunk kell, mert bizonyos szakaszokon nem igazán hallani, míg a fékezés során kicsit jobb. A valenciai teszten is használtuk, azt hiszem, nekem ez már a harmadik alkalom. Szerintem nagyszerű, hogy van kommunikáció arra az esetre, ha valami komolyabb dolog történik a pályán. Ha például olaj van az aszfalton, és senki nem tud róla.”

A Yamaha motorosán kívül az Aprilia állandó versenyzője, illetve tesztpilótája, Aleix Espargaró és Lorenzo Savadori tesztelték a rádiókommunikációs rendszert. Csapattársuk, Maverick Viñales ugyancsak örömmel fogadja az újítás esetleges debütálását, bár azzal is tisztában van, hogy ha elérnek arra a pontra, akkor sokszor el fogja hallgattatni a beszélőket.

„Biztonsági szempontból nagyon érdekes lehet, hogy ha például történik egy baleset, egy versenyző a pálya közepén [van], akkor a versenyirányítás azonnal figyelmeztetni tudja [a többieket] – fogalmazott. – Egyértelmű, hogy változnak az idők, és az ilyen dolgok jobb show-t eredményeznek. Már most meg tudom mondani, mi lesz a kedvenc mondatom: »Most ne zavarj!«”

Azonban nem mindenki osztja az alapvetően optimista véleményt. Francesco Bagnaia például kifejezetten ellenzi a rádiózást, mondván, minden eszközük megvan, és ez csak megzavarná őket. A címvédő olyannyira nem akarja használni a rendszert, hogy inkább a hatszoros NBA-bajnok egykori kosárlabdázó, Michael Jordan útjára lépne.

„Szerintem olyan leszek, mint Jordan, aki minden meccsén büntetést kapott, mert nem fogok ilyesmit betenni – szögezte le. – Őt minden meccsen szankcionálták, mert piros cipőt viselt. Kipróbáltam a rendszert, és nyomja a csontot. Ha az ember csak harminc másodpercre teszi oda az ujjait, akkor elkezd fájni, képzeljék el, mi van, ha negyven percig így vezetünk. Ennek semmi értelme, úgyhogy bírságokat fogok kapni. Minden lehetséges rendszerünk megvan ahhoz, hogy bármire figyelmeztessenek: ott van a műszerfal és a bokszutcai tábla, szóval nincs szükség egyéb kommunikációra, amely elterelheti a figyelmünket. Olyan gépeket vezetünk, amelyekkel nem lankadhat a figyelmünk.”

Bagnaia megmutatta, ki az úr Misanóban, Morbidelli volt a legszorgalmasabb dolgozó a MotoGP tesztjén

Így áll a MotoGP-tabella a San Marinó-i Nagydíj után